Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR659896
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR659896/1
Regeling sancties bij (dreigende) werkloosheid en bovenwettelijke werkloosheidsuitkering
Geldend van 01-10-2019 t/m heden
Intitulé
Regeling sancties bij (dreigende) werkloosheid en bovenwettelijke werkloosheidsuitkeringHet dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio Limburg Noord heeft vastgesteld,
Met inachtneming van de CAR-UWO,
Het besluit:
Regeling sancties bij (dreigende) werkloosheid en bovenwettelijke werkloosheidsuitkering
Paragraaf 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Werkingssfeer
Deze regeling is van toepassing op de ambtenaar die op grond van artikel 8:3, 8:5, 8:6 of 8:8 van de rechtspositieregeling van de Veiligheidsregio Limburg-Noord wordt ontslagen.
Artikel 2 Begripsbepalingen
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder
- a.
aanvullende uitkering:
de uitkering tijdens de werkloosheidsuitkering;
- b.
werknemer:
de ambtenaar die op grond van artikel 8:3, 8:5, 8:6 of 8:8 CAR-UWO wordt of is ontslagen en die zich in de re-integratiefase, de periode van de reparatie-uitkering, aanvullende uitkering of de na-wettelijke uitkering bevindt.
- c.
na-wettelijke uitkering:
de uitkering na afloop van de werkloosheidsuitkering;
- d.
passende arbeid:
een functie van gelijkwaardig werk- en denkniveau, die de werknemer redelijkerwijze in verband met zijn persoonlijkheid, omstandigheden en de voor hem bestaande vooruitzichten kan worden opgedragen. Na het eerste halfjaar van werkloosheid worden ook banen die twee niveaus onder het opleidingsniveau van de werknemer als passend beschouwd. Na één jaar van werkloosheid wordt arbeid op elk niveau als passend aangemerkt.
- e.
sollicitatieactiviteiten:
hieronder vallen onder mee het versturen van een open- of gerichte sollicitatiebrief; de inschrijving bij uitzend-, wervings- en selectiebureaus; het afleggen van een (spontaan) sollicitatiebezoek bij een werkgever; het voeren van een sollicitatiegesprek. Een sollicitatieactiviteit dient te allen tijde verifieerbaar te zijn. Van de werknemer wordt verwacht dat hij ten minste vier sollicitatieactiviteiten per vier weken verricht tenzij anders is afgesproken.
- f.
re-integratiefase:
de fase voorafgaand aan ontslag, waarin door middel van een re-integratieplan afspraken worden gemaakt over de wijze waarop de re-integratie van de ambtenaar het best tot stand kan komen en hieraan uitvoering wordt gegeven met als doel werkloosheid zoveel als mogelijk is te voorkomen;
- g.
re-integratieplan:
het plan van aanpak waarin de re-integratie-inspanningen van de werkgever en de werknemer beschreven staan, die tot doel hebben de re-integratie van de werknemer te bevorderen;
- h.
reparatie-uitkering:
uitkering die de toegekende WW-uitkering in opbouw en duur aanvult naar het niveau op 31 december 2015;
- i.
werkgever:
dagelijks bestuur
- j.
werkloos:
werkloos als bedoeld in de Werkloosheidswet, waarbij het arbeidsurenverlies voortvloeit uit de aanstelling of arbeidsovereenkomst bij de werkgever waaruit de werkloosheid plaatsvindt;
- k.
van werk naar werkcontract:
het contract waarin de werkgever en de werknemer de doelen en voorzieningen die nodig zijn deze doelen te bereiken, de nadere afspraken en de daaraan verbonden termijnen hebben vastgelegd;
- l.
werkloosheidsuitkering:
uitkering op grond van de Werkloosheidswet, welke uitkering voortvloeit uit de aanstelling of arbeidsovereenkomst met de werkgever.
Artikel 3 Grondslag
Deze regeling berust op de artikelen 10c:6, 10d:7, 10d:28 en 10d:34 van de CAR-UWO van de rechtspositieregeling van de Veiligheidsregio Limburg-Noord.
Paragraaf 2 Verplichtingen
Artikel 4 Indeling verplichtingen in categorieën
Lid 1
Als verplichtingen van de eerste categorie worden beschouwd verplichtingen die gericht zijn op het stroomlijnen van het administratieve proces.
Lid 2
Als verplichtingen van de tweede categorie worden beschouwd verplichtingen ter opvolging van controlevoorschriften.
Lid 3
Als verplichtingen van derde categorie worden beschouwd verplichtingen in het kader van re-integratie en werkhervatting.
Lid 4
Als verplichtingen van de vierde categorie worden beschouwd verplichtingen die gericht zijn op het beperken van het (financiële) risico van de werkgever.
Lid 5
In de bijlage bij deze regeling (matrix) is uitgewerkt welke verplichtingen in ieder geval onder welke categorie vallen.
Artikel 5 Verplichtingen voor de werknemer
Gedurende de re-integratiefase, de periode van de reparatie-uitkering, aanvullende uitkering en de na-wettelijke uitkering, gelden voor de werknemer de verplichtingen die zijn opgenomen in de bijlage bij deze regeling, bedoeld in artikel 4, vijfde lid. In het individuele re-integratieplan kunnen aanvullende verplichtingen worden opgenomen.
Paragraaf 3 Sancties
Artikel 6 Sancties tijdens re-integratiefase
Lid 1
Niet naleving van verplichtingen uit de eerste categorie worden gesanctioneerd met een korting op het salaris en toegekende salaristoelage(n) van 5% gedurende één maand, met een mogelijkheid van afwijking tot ten minste 2 procent of ten hoogste 20 procent van het salaris en toegekende salaristoelage(n).
Lid 2
Niet naleving van verplichtingen uit de tweede categorie worden gesanctioneerd met een korting op het salaris en toegekende salaristoelage(n) van 10% gedurende twee maanden met een mogelijkheid van afwijking tot ten minste 5 procent of ten hoogste 30 procent van het salaris en toegekende salaristoelage(n).
Lid 3
Niet naleving van verplichtingen uit de derde categorie worden gesanctioneerd met een korting op het salaris en toegekende salaristoelage(n) van 25% gedurende vier maanden met een mogelijkheid van afwijking tot ten minste 15 procent of ten hoogste 100 procent van het salaris en toegekende salaristoelage(n).
Lid 4
Niet naleving van verplichtingen uit de vierde categorie worden gesanctioneerd met een onmiddellijke ingang van het ontslag op grond van artikel 8:3 of van artikel 8:6 van de CAR-UWO en het vervallen van het recht op de reparatie-, aanvullende en de na-wettelijke uitkering.
Lid 5
Indien de werknemer binnen 6 maanden tijd tweemaal zijn verplichtingen niet nakomt, wordt het laatste feit als overtreding van een categorie hoger beschouwd.
Lid 6
Indien de werknemer binnen 6 maanden tijd drie maal zijn verplichtingen niet nakomt, wordt het laatste feit als overtreding van de vierde categorie beschouwd.
Artikel 7 Sancties tijdens reparatie- en aanvullende uitkering
Lid 1
Niet naleving van verplichtingen uit de eerste categorie worden gesanctioneerd met een korting op de reparatie- en aanvullende uitkering van 5% gedurende één maand, met een mogelijkheid van afwijking tot ten minste 2 procent of ten hoogste 20 procent van het uitkeringsbedrag.
Lid 2
Niet naleving van verplichtingen uit de tweede categorie worden gesanctioneerd met een korting op de reparatie- en aanvullende uitkering van 10% gedurende twee maanden, met een mogelijkheid van afwijking tot ten minste 5 procent of ten hoogste 30 procent van het uitkeringsbedrag.
Lid 3
Niet naleving van verplichtingen uit de derde categorie worden gesanctioneerd met een korting op de reparatie- en aanvullende uitkering van 25% gedurende vier maanden, met een mogelijkheid van afwijking tot ten minste 15 procent of ten hoogste 100 procent van het uitkeringsbedrag.
Lid 4
Niet naleving van verplichtingen uit de vierde categorie worden gesanctioneerd met een blijvende gehele weigering van de reparatie-, aanvullende uitkering en het vervallen van het recht op de na-wettelijke uitkering.
Lid 5
Indien de werknemer binnen 6 maanden tijd tweemaal zijn verplichtingen niet nakomt, wordt het laatste feit als overtreding van een categorie hoger beschouwd.
Lid 6
Indien de werknemer binnen 6 maanden tijd drie maal zijn verplichtingen niet nakomt, wordt het laatste feit als overtreding van de vierde categorie beschouwd.
Artikel 8 Sancties tijdens na-wettelijke uitkering
Lid 1
Niet naleving van verplichtingen uit de eerste categorie worden gesanctioneerd met een korting op de na-wettelijke uitkering van 5% gedurende één maand, met een mogelijkheid van afwijking tot ten minste 2 procent of ten hoogste 20 procent van het uitkeringsbedrag.
Lid 2
Niet naleving van verplichtingen uit de tweede categorie worden gesanctioneerd met een korting op de na-wettelijke uitkering van 10% gedurende twee maanden, met een mogelijkheid van afwijking tot ten minste 5 procent of ten hoogste 30 procent van het uitkeringsbedrag.
Lid 3
Niet naleving van verplichtingen uit de derde categorie worden gesanctioneerd met een korting op de na-wettelijke uitkering van 25% gedurende vier maanden, met een mogelijkheid van afwijking tot ten minste 15 procent of ten hoogste 100 procent van het uitkeringsbedrag.
Lid 4
Niet naleving van verplichtingen uit de vierde categorie worden gesanctioneerd met een blijvende gehele weigering van de na-wettelijke uitkering.
Lid 5
Indien de werknemer binnen 6 maanden tijd tweemaal zijn verplichtingen niet nakomt, wordt het laatste feit als overtreding van een categorie hoger beschouwd.
Lid 6
Indien de werknemer binnen 6 maanden tijd drie maal zijn verplichtingen niet nakomt, wordt het laatste feit als overtreding van de vierde categorie beschouwd.
Artikel 9 Recidive
Indien binnen één maand na de oplegging van een sanctie een verplichting niet of niet behoorlijk wordt nagekomen, wordt de sanctie voor het nieuwe feit in percentage en tijd verdubbeld, met inachtneming van het bepaalde in artikel 6, vijfde lid, artikel 7, vijfde lid en artikel 8, vijfde lid.
Artikel 10 Samenloop
Indien sprake is van het niet nakomen van meer dan één verplichting en het niet nakomen van deze verplichtingen voortkomt uit één oorzaak, wordt slechts één sanctie opgelegd. Wanneer de niet nagekomen verplichtingen behoren tot verschillende categorieën wordt de sanctie voor de hoogste categorie toegepast.
Artikel 11 Afstemmen sanctie op ernst en verwijtbaarheid
Het percentage van de sanctie wordt verlaagd of verhoogd indien de verminderde of verhoogde ernst of verwijtbaarheid van het niet naleven van de verplichting daartoe aanleiding geeft.
Paragraaf 4 Slotbepalingen
Artikel 12 Hardheidsclausule
Werkgever kan in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen in deze regeling indien toepassing leidt tot onbillijkheden van overwegende aard.
Artikel 13 Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan de werkgever een bijzondere voorziening treffen.
Artikel 14 Citeertitel en inwerkingtreding
De regeling kan worden aangehaald als de ’ Regeling sancties bij (dreigende) werkloosheid en bovenwettelijke werkloosheidsuitkering VRLN’ en treedt in werking op 1 oktober 2019.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de reguliere vergadering van het dagelijks bestuur op 15 juni 2018.
Het dagelijks bestuur
De secretaris, de voorzitter
Bijlage Matrix van verplichtingen en bijhorende sancties
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl